Call for Papers: “SUBURB NATION.” A special issue of Canadian Literature (deadline August 15, 2025- Pacific Time). – Racialized Ecologies

Racialized Ecologies

Documentary | Speculative | Poetic

Call for Papers: “SUBURB NATION.” A special issue of Canadian Literature (deadline August 15, 2025- Pacific Time).


Deadline: August 15, 2025 (Pacific Time)

Submission length: 7,000-8,000 words (including works cited and notes) in either English or French

Guest Editors: Zishad Lak (Trent University), Cheryl Lousley (Lakehead University), Paul Barrett (University of Guelph), Cheryl Cowdy (York University)

Canadian fiction, film, and television increasingly abound with representations of suburban life, such as Sort Of, co-created by and starring playwright Bilal Baig; Run the Burbs, co-created by and starring Andrew Phung; the film adaptations of Catherine Hernandez’s novel Scarborough and David Chariandy’s novel Brother; Larissa Lai’s speculative post-Greater Vancouver novels Salt Fish Girl and Tiger Flu; and Mona Awad’s 13 Ways of Looking at a Fat Girl, a collection of linked stories mostly set in “Misery Saga, which is what you’re allowed to call Mississauga if you live there” (1). Foregrounding the lives of people of colour, often first- and second-generation immigrants, these recent depictions centre the suburbs in Canadian experience, offering more varied representations than the stifling, empty periphery of earlier treatments, such as Margaret Atwood’s Cat’s Eye, Barbara Gowdy’s Falling Angels, or even Dionne Brand’s What We All Long For. In her monograph Canadian Suburban, Cheryl Cowdy quotes the speaker in Brand’s long poem Thirsty to describe how Canadian suburban imaginaries are marginalized by the assumption that the suburbs are “prefabricated from no great narrative” (xii). They seemingly lack culture and are rarely associated with “dissident artistic or poetic expression,” Cowdy points out; more often, suburbs serve as the butt of jokes and are seen as fertile ground for comedians, such as Mike Myers, Jim Carrey, and the pop band The Barenaked Ladies (xii).

This special journal issue will examine literary approaches to suburban life in Canada across a range of mediums, genres, and periods, paying attention to the suburbs as both an imaginative and a material form. We are especially interested in considering how the mid-twentieth-century popular representation of the suburb as a white, middle-class, automobiled enclave has been written otherwise across varied experiences of racialization, diaspora, and generation—and in the era of fossil-fueled climate change. What dreams and diasporas land immigrants and Indigenous people in suburbs? What histories are disrupted and which are forged in suburban lives and spaces? How do queer and trans people find and write themselves through suburbia? What other places and social lives are relationally entangled in the suburbs—in social connections, in memory, in colonial displacements, and in material economies of labour, production, consumption, waste, and emissions? How are suburban arrivals and departures—and pasts and futures—narrated? What poetic practices engage suburban form and its social relations?

We invite papers of 7,000-8,000 words, in English or in French, that join us in asking: If Canada is a suburban nation, what are its suburban stories?

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Les créations canadiennes et québécoises en littérature, au cinéma et à la télévision mettent de plus en plus en scène la vie en banlieue. Des œuvres comme Sort Of, co-créé par le dramaturge Bilal Baig, Run the Burbs, co-créé par Andrew Phung, ainsi que les adaptations cinématographiques des romans Scarborough de Catherine Hernandez et Brother de David Chariandy, en témoignent. Les œuvres littéraires spéculatives telles que Salt Fish Girl et Tiger Flu de Larissa Lai, qui se déroulent dans une Vancouver post-métropolitaine, ainsi que 13 Ways of Looking at a Fat Girl de Mona Awad dont l’intrigue se situe principalement dans la ville de Mississauga surnommée « Misery Saga », participent également à cette tendance. Cette tendance a également commencé à prendre son élan au Québec avec la publication de Sainte-Foy du poète et rappeur Akena Okoko, ainsi que les nouvelles de Nicholas Dawson et de Marilou Craft dans Cartographies I et Cartographies II,deux ouvrages collectifs sur les couronnes nord et sud de Montréal.

En mettant l’accent sur la vie des personnes racisées, souvent issues de l’immigration ou de parents immigré.es, ces œuvres récentes recentrent la banlieue dans l’expérience canadienne. Elles proposent une vision plus diversifiée que celles des représentations antérieures, qui dépeignaient la périphérie comme un espace étouffant et vide, à l’image de Cat’s Eye de Margaret Atwood, Falling Angels de Barbara Gowdy, What We All Long For de Dionne Brand ou encore Le ciel de Bay City de Catherine Mavrikakis. Dans son livre Canadian Suburban, Cheryl Cowdy cite le narrateur du long poème Thirsty de Brand pour montrer comment la représentation stéréotypée des banlieues canadienne est souvent « préfabriquées à partir d’un grand récit » (xii). Selon Cowdy, les banlieues dans ces récits manquent généralement de culture et sont rarement associées à une « expression artistique ou poétique dissidente ». Au contraire, elles servent souvent de cible pour les blagues et sont considérées comme un terraux propice aux humoristes tels que Mike Myers, Jim Carrey ou le groupe de musique pop The Barenaked Ladies (xii).

Ce numéro spécial de la revue explore les approches littéraires de la vie en banlieue au Canada et au Québec à travers divers médiums, genres et époques. Il envisage la banlieue tant comme une forme matérielle et que comme un espace imaginaire. Nous nous intéressons particulièrement à la manière dont la représentation dominante des banlieues, au milieu du XXe siècle, comme des enclaves blanches, de classe moyenne et centrées sur l’automobile, a été réécrite à travers des expériences de racialisation, de diaspora et de génération – ainsi qu’à l’ère du changement climatique alimenté par les combustibles fossiles.

Quel sont les rêves et les trajectoires diasporiques amènent les immigrants et les personnes autochtones dans les banlieues? Quelles histoires s’y voient interrompues lesquelles y prennent forme? Comment les personnes queer et trans s’y inscrivent-elles et s’y écrivent-elles? Quels autres lieux et formes de sociabilité s’entremêlent avec la vie en banlieue – à travers les réseaux sociaux, la mémoire, les déplacements coloniaux et les économies matérielles du travail, de la production, de la consommation, des déchets et des émissions? Comment les histoires des arrivées et des départs, des passés et des avenirs y sont-elles racontées? Quelles poétiques s’emparent de la forme suburbaine et de ses dynamiques sociales?

Nous sollicitons des textes de 7 000 à 8 000 mots, en anglais ou en français, qui nous aident à explorer cette question : si le Canada est une nation suburbaine, quels sont ses récits suburbains?

Submission Guidelines

Submissions should be sent online through our Open Journal Systems (OJS) portal.

All submissions to Canadian Literature must be original, unpublished work. Essays should follow current MLA bibliographic format (MLA Handbook, 9th ed.).

Please limit images accompanying submissions to those receiving substantial attention in the article. Contributors will be required to obtain permission to reproduce images in their article and pay for any permission costs. The journal will provide a template for permission requests; such requests must be completed before publication. Please send high-quality images as separate attachments along with your article file.

For full submission guidelines, please visit canlit.ca/submissions.

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Feel free to contact us to discuss ideas ahead of time.

Guest Editors:

Zishad Lak (zishadlak@trentu.ca)

Cheryl Lousley (clousley@lakeheadu.ca)

Paul Barrett (barrettp@uoguelph.ca)

Cheryl Cowdy (ccowdy@yorku.ca)

Editor-in-Chief: Christine Kim (cl.editor@ubc.ca)

General Inquiries: can.lit@ubc.ca

Works Cited

Awad, Mona. 13 Ways of Looking at a Fat Girl. Penguin, 2016.

Cowdy, Cheryl. Canadian Suburban: Reimagining Space and Place in Postwar English Canadian Fiction. McGill-Queen’s UP, 2022.

Références

Awad, Mona. 13 Ways of Looking at a Fat Girl. Penguin, 2016.

Cowdy, Cheryl. Canadian Suburban: Reimagining Space and Place in Postwar English Canadian Fiction. McGill-Queen’s University Press, 2022.

Craft, Marilou. « Île Jésus (H7L) ». Cartographies II : Couronne Nord. La mèche, 2017.

Dawson, Nicholas. « Auprès des moufettes ». Cartographies I : Couronne Sud. La mèche, 2016.

Mavrikakis, Catherine. Le ciel de Bay City. Héliotrope, 2011.

Okoko, Akena. Sainte-Foy. Éditions de Ta Mère, 2019.